Hukuna matata en het lichtjesfestival - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Mascha Breedveld - WaarBenJij.nu Hukuna matata en het lichtjesfestival - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Mascha Breedveld - WaarBenJij.nu

Hukuna matata en het lichtjesfestival

Blijf op de hoogte en volg Mascha

10 November 2013 | Nepal, Kathmandu

Vorig weekend begon gelijk goed. Om 5.00 uur opstaan om met z'n zessen richting de jungle te vertrekken. Na een uurtje of acht dwars door de bergen en over de verschrikkelijk hobbelige wegen te hebben gestuiterd, kwamen we aan in ons 'resort'. Er diende zich gelijk een probleem aan, er waren niet genoeg kamers voor ons. Ze hadden alleen een familiekamer beschikbaar, prima! De meiden claimden die kamer en de jongens moesten het helaas doen met een hutje buiten het resort. Prima kamer met een zachter bed dan in het weeshuis, helaas moest ik deze twijfelaar wel delen met iemand anders. Het aanschouwen van de zonsondergang viel jammergenoeg een beetje tegen door alle bewolking en de culturele dans was ook niet heel erg spectaculair. Snel naar bed om wat uurtjes slaap in te halen en fit te zijn voor de volgende dag.
Om 07.00 in een kano door de jungle varen op de rustige stroming van de rivier en niks anders horen dan de vogels, wat een heerlijk gevoel! Rustig aan het genieten en ja hoor daar lag hij ineens, meneer de krokodil. We hadden veel geluk dat de krokodil een eilandje op was gekropen, omdat het die dag bewolkt was en krokodillen zich meestal laten zien op een zonnige dag. De krokodil had een uitstekende pose aangenomen en nadat we hem op een paar meter naderde kon er een prima fotootje geschoten worden. Wauw, zo dichtbij! Na een uurtje varen, klommen we aan land voor een jungletocht. We slopen door de bushbush op zoek naar neushoorns en als we heel veel geluk hadden tijgers. Maar na een paar uur lopen was het enige spectaculaire dat we hadden meegemaakt een aanval van een bloedzuiger in mijn nek. Op wat hertjes en mooie vogels na hebben we niks kunnen spotten. Op naar de olifanten! Op de planning stond om een lekker bad te nemen met de olifanten. Erg leuk om natgespoten en in het water te worden gegooid door zo'n groot beest. Dat het allemaal in hetzelfde water plaatsvond als waar de krokodillen zwemmen, is maar een klein detail.
De laatste activiteit voor deze dag was de jeepsafari. Deze was optioneel, Een andere vrijwilliger en ik besloten deze te doen omdat we eigenlijk wel heel graag een neushoorn wilde spotten en het liefst ook een tijger. Even dacht ik dat ik in het tv programma echte meisjes in de jungle was beland. Onze medereizigers waren Aziatische vrouwtjes en hadden voor deze gelegenheid allemaal hun naaldhakjes aan gedaan. Als ze nou gewoon hun mond hadden gehouden en hun afval bij zich hadden gehouden was er niks aan de hand geweest. Maar nadat we er wat van gezegd hadden, hielden ze zich wel koest. Na vier uur rijden in de jungle viel ook dit resultaat een beetje tegen en we grapten dan ook tegen elkaar of we niet per ongeluk waren ingestapt in de jeeptocht langs een kinderboerderij. Onze vangst van de dag; herten, apen, vogels, kippen en jawel de kont van een neushoorn. Dit was wel een zoekplaatje, want de neushoorn stond op zo'n 100 meter afstand verstopt tussen het riet. Een beetje een teleurstelling, omdat we ook hoorden van andere jeeps dat zij neushoorns hadden gezien en eentje zelfs de lastig te spotten tijger.
Zondagochtend half 7 en ik zat op een olifant voor een ritje door de jungle. Dat is nog is een keer wat anders dan thuiskomen uit de kroeg. Met een hele stoet vertrokken we. De rit ging dwars door de jungle en rivieren heen. Erg leuk, maar door het lawaai die al die mensen maakten, gaven we de hoop om een neushoorn te zien een beetje op. Na een uur lang hobbelen op een olifant stond die daar dan toch tussen de bosjes verscholen. Gelukkig kwam die wat meer tevoorschijn en konden we haar tot ongeveer 10 meter naderen. Dat was echt super gaaf. Maar het werd nog leuker, want vanachter de neushoorn zagen we ineens een koppie tevoorschijn komen; een babyneushoorn! Meer dan tevreden konden wij dan ook de bus instappen voor de weg terug naar Kathmandu.

Enigszins vermoeid kwam ik terug, maar het feest was nog niet voorbij. Het lichtjesfestival was namelijk in volle gang. In de praktijk betekende dit een soort combinatie van Halloween, Kerstmis en Oud en nieuw. De kinderen gaan langs de deuren, voeren allerlei acts op in ruil voor verschillende Nepalese lekkernijen en geld. Geen feestje gaat ongemerkt aan mij voorbij, ook al ben ik nog zo moe. Mijzelf snel in mijn Nepalese outfit gehesen en genoten van alle optredens en mooi versierde huizen. Alle huizen zijn uitgedost met zoveel mogelijk lichtjes, een mooi gezicht als het helemaal donker is.
De dag erna was alweer de laatste dag van het festival en stond in het teken van brothers en sisters. Alle broers en zussen mochten een ticka bij elkaar opdoen plus alle bijbehorende rituelen uitvoeren. Ik mocht daar ook deel van uitmaken en het voelde dan ook als één grote familie.

Na deze feestdagen, moest al het achterstallige huiswerk ingehaald worden. Daar is afgelopen dagen veel aandacht aan besteed. Morgen gaat de school, na een maand vakantie, weer van start. Ik zal vanaf dan van 7 tot 10 uur werken en dan weer van 16 tot 21 uur. De tijd dat de kinderen naar school zijn ben ik vrij. Wat zonuurtjes zijn dan geen overbodige luxe. Overdag is het nog zo'n 25 graden, maar 's nachts is het verschrikkelijk koud. Mijn kamer is nou niet de best geïsoleerde kamer. Vandaar dat ik 's nachts in een fleece slaapzak slaap onder twee dekens, met twee hemdjes, een t shirt, een vest en een legging aan. Sindsdien wordt ik niet meer wakker van de kou. Maar jullie hebben het ook zwaar hoor in al die heftige stormen en regen ;-)

Dit laatste vakantieweekend hebben we goed afgesloten door een bezoek aan de monkeytemple te brengen en spaghetti te maken. Voor 7 euro heeft een heel weeshuis te eten! En de spaghetti mocht ik gelukkig wel met bestek eten.

Voor nu; Op naar morgen.. op naar meer rust!

Xx

• 10 November 2013 - 15:37

Jola:

Mascha!! Wat klinkt het leuk daar, en spannend door de jungle!
    Heb je het nog naar je zin? Geen heimwee?
    Hoe is het in het weeshuis? Aardige mensen om je heen?
    Ben benieuwd naar je foto's! Kus vanuit Nederland!

• 10 November 2013 - 15:38

Jola:

Oh ik zie nu de fotos erbij staan haha beetje scheel ben ik ! X

• 10 November 2013 - 15:51

Vic:

Gaaf hoor Mala! Het ziet en klinkt alsof je veel meemaakt. Geniet er verder van! X

• 10 November 2013 - 15:57

Jophn:

Alweer leuke belevenissen en foto's. Vooral het stukje met de krokodil sprak mij persoonlijk wel aan en dacht meteen aan het leuke melodietje van kapitein haak in de film van Peter Pan. Ook daar liep het iedere keer goed af! Dus Mascha .....geen zorgen :-) Geniet lekker verder en groetjes uit 'Wonen in het groen'

• 10 November 2013 - 16:37

Wendy:

Heerlijk om alles weer te lezen! Geniet maar volop, dan genieten wij wel een beetje mee :-)

• 10 November 2013 - 17:43

Yvonne:

Saai kun je je avonturen niet noemen. Leuke introductie van het land op zo'n manier. En dan nu de start van je eigenlijke doel. Geniet van de kindertjes en laat je opgedane kennis op ze los. Veel plezier en je ziet er vast heel charmant uit in je nachtoutfit

• 10 November 2013 - 19:16

Jeanette:

Ha Mascha (Mala/sister),

Leuk om dit weer te lezen.
    Je zit in ieder geval niet stil :-). Ik ben benieuwd hoe je nieuwe rooster gaat bevallen!
    Succes.

Lfs Jeanette/Jyoti (hou ik er nog even in)

• 11 November 2013 - 16:37

Sandra:

Gaaf hoor! Nu al zo veel leuke dingen gedaan daar. Heel veel plezier nog!