Bye bye N.E.P.A.L. ( Never End Peace And Love ) - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van Mascha Breedveld - WaarBenJij.nu Bye bye N.E.P.A.L. ( Never End Peace And Love ) - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van Mascha Breedveld - WaarBenJij.nu

Bye bye N.E.P.A.L. ( Never End Peace And Love )

Blijf op de hoogte en volg Mascha

23 December 2013 | Nepal, Pokhara

Terugkijkend op mijn verblijf in Nepal is de tijd eigenlijk wel heel erg snel gegaan. Zoveel beleefd en leuke mensen ontmoet! Toch waren er ook momentjes dat de tijd voorbij leek te kruipen. Het is namelijk best pittig om in je eentje in een weeshuis met de nodige problemen te verblijven. Waar lange tijd een gevoel van onmacht overheerste, ben ik steeds meer gaan accepteren dat er ook culturele aspecten aan die problemen verbonden waren. Om er toch een redelijk voldaan gevoel uit te halen, heb ik geprobeerd de kinderen zoveel mogelijk kind te laten zijn, ondanks al hun taken en verantwoordelijkheden in het huis. Na een gezellig afscheid afgelopen zaterdag vond ik het dan ook wel moeilijk om de kids in die situatie achter te laten. Ik hoop dat er regelmatig andere vrijwilligers over de vloer zullen komen. De komende twee weken in ieder geval wel, want er verblijft nu een Australische vrijwilligster. In mijn laatste week kreeg ik al gezelschap van haar. Daar had ik even niet op gerekend, aangezien de hele inhoud van mijn backpack op het andere bed verspreid lag. Maar een goed excuus om alvast mijn backpack in te pakken.
Het was gezellig om nog een roomie te hebben voor een weekje. Om eerlijk te zijn waren we die periode onafscheidelijk; zo hebben we aardig wat hikes gemaakt, samen geshopt en de scholen van de kinderen bezocht. De moeder had gevraagd of wij naar de school van de jongste van vijf wilde gaan om haar rapport op te halen. We waren dan ook onaangenaam verrast toen bleek dat daar een oudergesprek aan vast zat. Nadat we heel even door de situatie uit het veld waren geslagen, hebben we netjes alles aangehoord en vervolgens was het aan ons de taak om de moeder te informeren. De vaardigheden die ik tijdens mijn opleiding pedagogiek heb geleerd om een 'slecht nieuws gesprek' te voeren, kwamen toch even goed van pas..
Ons hoogtepunt die week was toch wel 'The Mexican night'. We hebben de kinderen laten genieten van onze zelfgemaakte quesedillas en burritos. Ze hadden dit nog nooit eerder gegeten en vonden de pizza (zoals ze het zelf noemden) heerlijk! Ik kan niet ontkennen dat het maken van deze Mexicaanse lekkernijen ook een beetje uit eigen belang was..

Met het einde in zicht ben ik toch ook nog even gegrepen door een bacterie. Ik was al verbaasd dat het niet eerder was gebeurd, aangezien dit mij bijna altijd overkomt tijdens een verblijf in het buitenland. Na een dagje in bed en op de wc voelde ik mij wel weer redelijk fit, maar diende de zeehondenhoest zich aan. Alles werd uit de kast gehaald om deze hoest te verdrijven. Het begon logisch met hoesttabletten en hoestdrank. Toen moest ik een nachtje op een stukje gember bijten. Vervolgens zou whisky het medicijn zijn. Ik moet toegeven dat ik wel lekker heb geslapen, maar de hoest was er nog steeds. Ten slotte werd er een stroperige brij gekookt van gember en heel veel honing. Ook dat was het net niet. Nu ben ik weer helemaal gezond en van alle kwaaltjes af gelukkig.

Inmiddels zit ik weer in Pokhara om nog een paar dagen te relaxen en te genieten van het uitzicht op de Himalaya. Hier vier ik ook een dagje kerst, alhoewel elk gevoel van kerstmis op dit moment ontbreekt bij mij. Niet heel gek in een land met voornamelijk hindoes en boeddhisten. Ook het aangename weer helpt niet echt mee om kerstgevoel te kweken. Tweede kerstdag zit ik de hele dag in de bus terug naar Kathmandu en moet ik mij klaar gaan maken voor het volgende avontuur dat vrijdag begint.. op naar Australië!!

Ik wens jullie allemaal hele fijne kerstdagen en alvast een heel gelukkig en gezond 2014!!

Liefsxx

Ohjaa nog een mooie blooper om mijn blogs vanuit Nepal mee af te sluiten. Ik was een van de kids aan het helpen met het maken van huiswerk en soms gebruik ik nog wel eens een Nepalees woordje. Ik wilde vragen of ze het huiswerk voor wilde lezen. Ik zei 'Usha Paadnus'. Door alle hoofdjes die plotseling mijn kant op draaide en het gelach dat losbarstte, kreeg ik al een vermoeden dat ik iets anders had gezegd dan mijn bedoeling was. In plaats van voor te lezen vroeg ik aan Usha om een scheet te laten haha. Het woord voor voorlezen was padhnus.

  • 23 December 2013 - 17:17

    Jola:

    hahah wat een mooie blooper!
    Alvast hele fijne kerstdagen! Op naar Australië!
    Xx

  • 23 December 2013 - 17:48

    Cees En Thea:

    lieve mascha, we hebben net je verslag over het laatste gedeelte van je verblijf in nepal met veel belangstelling gelezen en we zijn trots op je hoe je de moeilijkheden die je toch ook wel regelmatig regen komt, te lijf gaat. we wensen je een heel fijne eerste kerstdag in nepal en een heel goede reis naar je volgende uitdaging. we kijken met spanning uit naar je volgend verslag . het allerbeste en een voorspoedige vlucht naar australie. veel liefs en een dikke knuffel van tante thea en opa

  • 23 December 2013 - 19:52

    Jeanette:

    Hi Mascha, weer heerlijk om te lezen. En bloopers blijven leuk toch?
    Op naar een te gek en verrijkend 2014! Gaat vast lukken. Geniet van Australië met alle nieuwe indrukken.
    Xx

  • 25 December 2013 - 12:15

    Cynthia:

    MERRY CHRISTMAS!

    Zo te lezen heb je een hele mooie tijd gehad in Nepal!! Nu is het tijd om Australie en Nieuw-Zeeland te gaan ontdekken yeaaah!
    Alvast een hele goeie reis en dan ben je weer voor een paar weekjes samen met je boyfriend

  • 25 December 2013 - 12:16

    Cynthia:

    XXX

  • 26 December 2013 - 10:19

    John:

    Niet te geloven dat de periode in Nepal alweer voorbij is, wat is dat snel gegaan! Volgens mij zullen ze je verblijf daar niet snel vergeten, zeker na jouw vreemde verzoek in de klas -:) Alvast heel veel plezier in Australie en Nieuw-Zeeland.

  • 26 December 2013 - 11:35

    Sandra:

    Hoi Mascha,

    Ik heb net even al je verhalen bij gelezen! Wat heb je al veel gedaan en veel gezien. Ik kan me wel voorstellen dat het weer lastig was om te vertrekken uit Nepal, maar gelukkig heb je nog een toffe tijd in het verschiet!
    Ik hoop dat je kerst gezellig hebt kunnen vieren en wens je alvast veel toffe ervaringen toe in 2014!

    Groetjes, Sandra

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mascha

Actief sinds 07 Sept. 2013
Verslag gelezen: 1525
Totaal aantal bezoekers 13147

Voorgaande reizen:

13 Oktober 2013 - 28 Mei 2014

Wereldreis

Landen bezocht: